- Alpinestars Chrome sport hoodie€ 189,95
- Alpinestars Chrome sport hoodie€ 189,95
OPRUIMING
Booster Hunt Army€ 159,95 € 119,00Nu leverbaar
- Macna District Motorhoodie€ 169,95
Motorhoodie
Motorhoodie
De kevlar hoodie voor op de motor is wellicht het meest populaire motorkleding stuk op het moment. De trend van tegenwoordig in de motorkleding industrie is namelijk de 'Casual look'. Maar uiteraard wel beschermend. Maar wat maakt zo'n kevlar hoodie nou veilig voor op de motor? Het materiaal? de schouder en elleboog protectoren? Wij leggen het u uit.
Iedereen roept kevlar motorhoodie. Maar wat is kevlar nou eigenlijk?
Dat iedereen kevlar roept, is niet geheel terecht. Kevlar is namelijk een merknaam van DuPont voor de Aramide vezel die zij hebben ontwikkeld. In de basis is het dus een Aramide vezel. Aramide vezels kun je opsplitsen naar Para-Aramide en Meta-Aramide. Para-Aramide hebben verschillende eigenschappen waaronder hoge treksterkte. De meeste bekende toepassing van Para-Aramide is in kogelwerende en scherfwerende vesten. Meta-Aramide is weliswaar minder sterk, maar heeft wel een vlamvertragende en hittebestendige eigenschap. Deze worden dan weer onder andere gebruikt bij brandweer en auto- en motorsport.
Motorhoodie: Dupont Kevlar - Teijin Twaron - Covec - Dyneema
Het bedrijf DuPont, maakt een eigen mix van Para-Aramide en Meta-Aramide vezel en noemt het Kevlar. Kevlar is tevens een beschermd productnaam. Men mag het pas Kevlar noemen, als het van DuPont afkomstig is. Een minder bekend, maar zeker net zo goed al dan niet beter is Twaron. Twaron is een mix van Para-Aramide en Meta-Aramide ontwikkeld door Teijin (voorheen Akzo).
Covec is een wat minder bekend materiaal uit Groot Brittannië en wordt nog niet veel toegepast in de motorkleding industrie (komt langzaam maar zeker). Het Covec materiaal zou niet verouderen en is tevens ongevoelig voor wassen.
Dyneema is een product van DSM. In tegenstelling tot DuPont Kevlar, Teijin Twaron is Dyneema geen Polyamid maar op basis van Polyetheen. Dyneema heeft eveneens eigenschappen zoals hoge treksterkte, bestand tegen wrijving, hoge smelt punt (144 - 152 °C) etc.
Let op: alle bovenstaande genoemde materialen beschermen alleen tegen schuren en snijden. Deze materialen beschermen u bij het glijden/schuren over het asfalt. Mocht er gebroken glas liggen, dient het materiaal u te beschermen bij het 'snijden'. De elleboog, schouder en eventueel rugprotector moet u beschermen bij een impact tijdens een val.